لوله مغزي سيار ( Coiled Tubing Tools)

19 خواندن ثانیه
0
100

لوله مغزی سیار ( Coiled Tubing Tools)

لوله مغزي سیار یا همان coiled tubing ابزاری است که درسال های اخیر در پیشبرد اهداف صنعت حفاری  تاثیر به سزایی داشته است.

استفاده از این سیستم تا حدود زیادی در هزینه و وقت، صرفه جویی می کند. لوله مغزي سیار از ابتدا عمرش تا به امروز تحولات زیادی داشته و روز به روز هم پیشرفت های چشمگیری دارد. در این قسمت ابتدا اجزای CT مورد بررسی قرار گرفته و مکانیزم عملکرد و همچنین معرفی اجزای درون چاهی این سیستم ذکر می گردد.

۱۸ سال بعد از جنگ جهاني دوم شركت نفت كاليفرنيا اولين واحد لوله مغزي سيار را كه جهت عمليات تكميلي چاه هاي نفتي بكار رفت و شامل سيستم هدايت كننده لوله به داخل چاه بود ابداع نمود. اين واحد شامل يك مكانيزم خاص جهت هدايت كردن لوله به داخل چاه بود كه توانايي راندن لوله با قطر خارجي”۱/۳۱۵ به داخل چاه و خارج نمودن آن از امتيازات اين مكانيزم به كار مي رفت.

 معرفي دستگاه و اجزای آن :

دستگاه لوله مغزي سیار يكي از ماشين آلات صنعتي حفاري بوده و جهت عمليات تعميري و تكميلي چاه هاي نفت مود استفاده قرار مي گيرد که از سیستم انتقال قدرت، جايگاه استقرار كويل لوله، سيستم هدايت كننده لوله، كابين كنترل و تجهيزات كنترلي سرچاهي تشکیل شده است که در ادامه با اجزای هر یک از این سیستم ها معرفی می شود.

 سيستم انتقال قدرت و اجزاء جانبي:

شامل موتور ديزل و مجموعه انتقال قدرت هيدروليكي است . تأمين نيروي هيدروليكي مورد نياز اجزاء مختلف دستگاه را بر عهده دارد و قدرت مكانيكي آن توسط موتور ديزل تأمين مي شود . توان موتورهاي ديزل ۳۵۰ الي ۴۰۰ اسب بخار است .

 اجزاء اصلي استقرار كويل لوله:

استوانه مركزي، شافت مركزي، فلنچ هاي جانبي- سيستم هاي محرك- سيستم اندازه گيري طول لوله- مكانيزم تنظيم پيچش لوله وظيفه نگهداري چندين هزار متر لوله كه به دور استوانه مركزي آن پيچيده شده را دارد. قطر استوانه مركزي ۷۲-۶۹ اینچ است كه ظرفيت نگهداري ۶۰۰۰ ftلوله را دارد.

·سيسستم محرك: شامل يك عدد هيدرو موتور ، ترمز و زنجير و چرخ زنجير مي باشد .

·مكانيزم تنظيم پيچش لوله: زماني كه CT بروي قرقره پيچيده مي شود لوله را به طور منظم در كنار يكديگر بروي قرقره قرار مي دهد .

·سيستم اندازه گيري طول لوله: بروي سيستم تنظيم پيچش لوله به كار رفته است. سيستم شامل دو چرخ شياردار فولادي مي باشد كه شيارهاي چرخ با لوله در حال حركت تماس دارد . با هر گردش چرخ ها ر اثر نيروي اصطكاك طول لوله پيموده شده اندازه گيري مي شود.

سيستم هدايت كننده لوله: مهمترين جزء اين دستگاه است. وظيفه ايجاد كشش مورد نياز جهت وارد و خارج نمودن لوله به درون چاه را بر عهده دارد.

اجزاء تشكيل دهنده BHABHA :  شامل ابزارهاي ته چاهي است كه بعد از tube شروع شده و به موتور ختم مي شود و بعد از موتور متر بسته مي شود در فاصله بين tube و موتور تجهيزات زير است :

Ball Chock valve: شبيه سوزن عمل مي كند كه (پيستون) مسير را باز و بسته خواهد كرد.

Flapper: شبيه پروانه است.

 Ball: اگر متر گير كند براي نجات Ball را بالاي پيستون فرستاده و فشار را بالا خواهند برد تا Ball باعث به حركت در آوردن پيستون شود و فشار پيستون باعث بريده شدن پيچ ها مي شود tube آزاد خواهد شد.

Down hole motor: قسمت مركزي كه داراي ميله است و طوري ساخته شده كه درون خان هاي بوستر رفته با آن بست مي شود. البته مقداري فاصله بين خان ها و ميله مارپيچ است كه با ايجاد فشار سيال حفاري به داخل بوستر باعث چرخش قسمت مركزي درون بوستر و انتقال اين چرخش به متر و عمليات حفاري خواهد شد.

Jar: براي ايجاد شك در مواقع ضروري

Accelerator: پايين تر از jar و باعث تشديد شك جار به مته خواهد شد

بارگذاری توسط pedram nouri
بارگذاری در بهره‌برداری و فرآیند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *